Daimler Truck Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dawniej Mercedes-Benz Trucks Polska sp. z o.o., dalej jako: „DTP”, „Spółka”) należy do międzynarodowej grupy kapitałowej Daimler Truck (dalej jako: „Grupa Daimler Truck”), będącej wiodącym światowym dostawcą samochodów ciężarowych i autobusowych oraz jednym z największych na świecie producentów pojazdów użytkowych.
DTP pełni rolę dystrybutora Grupy Daimler Truck w Polsce. Zajmuje się sprzedażą samochodów ciężarowych oraz części zamiennych i akcesoriów, a także dodatkowych usług wspierających użytkowanie pojazdów.
DTP dąży do wzmocnienia podstawowej działalności Spółki, osiągnięcia wzrostu na rynku lokalnym oraz zwiększenia swojej rentowności. W codziennej działalności DTP koncentruje się na spełnianiu określonych wymagań klientów oraz na rozwijaniu i wdrażaniu ustandaryzowanych procesów zdefiniowanych na szczeblu Grupy Daimler Truck w celu zapewnienia wysokich standardów jakości produktów oraz wsparcia realizacji ogólnej strategii Grupy na szczeblu lokalnym.
Jako członek Grupy Daimler Truck, Spółka zdaje sobie sprawę, że każdy aspekt działalności, w tym podejście do rozliczeń podatkowych, ma wpływ na społeczeństwo. W związku z tym, wdrażane rozwiązania, mające na celu wspieranie codziennej działalności, podejmowane są zgodnie z zasadą „dobrego korporacyjnego obywatela” (ang. good corporate citizen), zgodnie z którą wszelkie działania podejmowane przez Spółkę, mające wpływ na rozliczenia podatkowe, zawsze posiadają ekonomiczne oraz biznesowe uzasadnienie („podatki idą za biznesem”).
W swojej codziennej działalności DTP dba o aktualizację wiedzy dotyczącej obowiązujących wymogów podatkowych. DTP utrzymuje także otwarte i przejrzyste relacje z organami podatkowymi.
Nadrzędnym celem polityki podatkowej w Spółce jest zapewnienie skutecznego funkcjonowania narzędzi zarządzania ryzykiem podatkowym nakierowanych przede wszystkim na przestrzeganie prawa podatkowego i innych wymogów mających wpływ na rozliczenia podatkowe.
Mając na uwadze powyższe, w związku z art. 27c ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka publikuje informację o realizacji strategii podatkowej DTP za rok podatkowy zakończony 31 grudnia 2022 r.:
1. DTP w swoich działaniach dążyła do prawidłowego wypełnienia obowiązków wynikających z prawa podatkowego. Kontrolę nad konsekwentnym spełnianiem wyżej wskazanych obowiązków sprawowali dedykowani do tego pracownicy Spółki. DTP samodzielnie wypełniała obowiązki związane z rozliczeniami podatkowymi. Spółka w roku 2022 korzystała także ze wsparcia podmiotów trzecich, zajmujących się profesjonalnym doradztwem podatkowym w ramach rocznego audytu, przeglądu podatkowego, rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku od towarów i usług, cła, a także przygotowania dokumentacji cen transferowych. W celu minimalizowania błędów wynikających z czynnika ludzkiego, DTP stosowała systemy i rozwiązania IT wspierające procesy podatkowe służące automatycznemu fakturowaniu sprzedaży.
2. W celu zapewnienia transparentności i prawidłowości dokonywanych płatności, Spółka weryfikowała kontrahentów w oparciu o wykaz informacji o podatnikach VAT oraz wykorzystywała mechanizm podzielonej płatności.
3. DTP nie podejmowała dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej, w szczególności nie zawarła z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tzw. program monitoringu horyzontalnego) uprzedniego porozumienia cenowego, o którym mowa w dziale III ustawy z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych.
4. Spółka terminowo wywiązała się z obowiązków podatkowych.
5. Spółka nie przekazywała Szefowi Krajowej Informacji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a ust. 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej.
6. Spółka zawierała transakcje z podmiotami powiązanymi, w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, których wartość przekroczyła 5% sumy bilansowej aktywów, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie zatwierdzonego sprawozdania finansowego Spółki za rok 2022, tj.:
Podmiot powiązany
|
Rodzaj transakcji
|
Kwota (‘000 PLN)
|
Daimler Truck AG
|
Przychody ze sprzedaży
|
58 485
|
Daimler Truck AG
|
Zakup materiałów i towarów
|
2 447 350
|
7. Spółka podejmowała oraz planowała następujące działania restrukturyzacyjne, mogące mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych Spółki lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
a. W dniu 18 listopada 2022 r. kapitał zakładowy Spółki został podwyższony o 200 000 zł w wyniku utworzenia nowych 200 udziałów o wartości nominalnej 1 000zł i objęcia nowo utworzonych udziałów przez dotychczasowego wspólnika, tj. Daimler Truck AG, w zamian za wkład niepieniężny w postaci 200 udziałów w kapitale zakładowym spółki Daimler Truck Retail Polska Sp. z o.o. (KRS 0000991407). Tym samym Spółka stała się jedynym udziałowcem spółki Daimler Truck Retail Polska sp. z o.o.
b. W dniu 16 grudnia 2022 r. uchwałą nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników został podwyższony kapitał zakładowy spółki Daimler Truck Retail Polska Sp. z o.o. z kwoty 200 000 zł do kwoty 80 000 000zł, poprzez utworzenie 79 000 nowych udziałów o wartości nominalnej 1 000 zł każdy o łącznej wartości nominalnej 79 800 000 zł. Nowe udziały zostały objęte w całości przez DTP i pokryte wkładem pieniężnym.
8. Spółka w roku podatkowym zakończonym w dniu 31 grudnia 2022 r. złożyła wnioski o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, o których mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej dotyczących:
a. podatku od towarów i usług w sprawie oceny skutków podatkowych udzielania bonusów,
b. podatku od towarów i usług w sprawie oceny momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usługi telematycznej Fleetboard,
c. podatku od towarów i usług w sprawie oceny momentu powstania obowiązku podatkowego dotyczącego dostawy pojazdów ciężarowych i szkoleń.
9. Spółka nie składała wniosków o wydanie:
a. ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14 ust. 1 Ordynacji podatkowej,
b. wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,
c. wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r., poz. 722, ze zm.).
10. Spółka nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a ust. 10 Ordynacji podatkowej.
Treść informacji o realizacji Strategii podatkowej za rok podatkowy zakończony w dniu 31 grudnia 2022 roku została zatwierdzona uchwałą Zarządu Daimler Truck Polska sp. z o.o. z dnia 17 listopada 2023 roku.